Algemeen en ontwikkelen van onderzoek

HR, promoveren, trainingen en opleidingen

Functiegebouw, onderzoeksprofielen en de RGW-cyclus

Alle functieprofielen binnen de HU kun je vinden in het Functiegebouw HU; een verdere uitwerking naar onderzoek van de functieprofielen voor docent/onderzoekers is opgenomen in het Addendum Onderzoek.

In de jaarlijkse gesprekscyclus voer je RGW-gesprekken met je directe leidinggevende. Als je zowel in onderwijs als onderzoek werkt, of wilt gaan werken, zorg dan samen met beide leidinggevenden voor input van je werkzaamheden voor zowel onderwijs als onderzoek tijdens de RGW-gesprekken.

Oriëntatie op, en interne middelen voor promoveren

Hogeschool Utrecht stelt elk jaar een beperkt aantal promotievouchers beschikbaar voor (hogeschool)docenten die willen promoveren. Als je als (hogeschool)docent interesse hebt in onderzoek en overweegt om een promotietraject te starten, dan kun je je hierop oriënteren via een oriëntatietraject op promoveren van het HU Teaching & Learning Network (TLN). Meer informatie hierover vind je op deze webpagina van TLN over het oriëntatietraject op promoveren of op deze pagina van het ontwikkelportaal over het oriëntatietraject op promoveren.

Ga je binnenkort starten met het schrijven van een promotieaanvraag? Dan is er een zogenaamd pre-promotietraject beschikbaar bij TLN. Meer informatie hierover vind je op deze webpagina van TLN over het pre-promotietraject.

Als je meer wilt weten over promoveren, dan heeft de HU Bibliotheek een aantal boektitels in de collectie, die aandacht besteden aan verschillende aspecten van het promoveren, zoals bijvoorbeeld:

Binnen de HU bestaat een netwerk van promovendi, het HU promovendinetwerk HUP. Hier kunnen alle promovendi van de HU terecht met verbeterideeën, kritiek of wensen over alles wat met promoveren binnen de HU te maken heeft. Meer informatie over HUP vind je bij het onderdeel Samenwerken in netwerken (onder interne netwerken).

Alle (overige) inhoudelijke informatie over promoveren aan de HU vind je op:

Tip: voor externe middelen om te kunnen promoveren kijk je bij het onderdeel Financiering.

Interne middelen voor postdoc

Voor onderzoekers die aan de vereisten voldoen is de HU-faciliteit postdoc beschikbaar. Hiermee wordt jaarlijks een aantal recent gepromoveerden gefaciliteerd bij het doen van vervolgonderzoek.  Zie voor meer informatie de Sharepoint pagina Promovendi onderzoek en loopbaan.

Tip: voor externe postdoc middelen kijk je bij het onderdeel Financiering.

Trainingen, opleidingen en workshops

Voor beginnende onderzoekers aan de HU is er een startcursus voor nieuwe onderzoekers. Tijdens deze cursus wordt kort ingegaan op wat er allemaal komt kijken bij het doen van onderzoek en hoe onderzoeksupport is gefaciliteerd binnen de HU. De cursus wordt driemaal per jaar aangeboden en bestaat uit een live kickoff bijeenkomst en 4 online sessies. Wil je de startcursus bijwonen? Meld je dan aan via de interne programmamanager van je kenniscentrum.

Met behulp van de ontwikkelkaart voor onderzoekers van TLN krijg je zicht op verschillende thematieken waar je als praktijkgerichte onderzoeker (van junior onderzoeker tot lector) mee te maken krijgt. Neen een kijkje en raak geinspireerd om na te denken of in gesprek te gaan (met bijv. collega-onderzoekers of je leidinggevende) over je eigen ontwikkeling of dat van je team.

Daarnaast zijn er via het HU-Ontwikkelportaal en op de site Praktijkgericht onderzoek in HBO context van TLN verschillende trainingen en opleidingen te vinden voor onderzoekers.

Relevante cursussen uit het HU-Ontwikkelportaal zijn bijvoorbeeld de cursus ‘Academisch Engels’ of de cursus ‘Introduction to Python’. Voor WMO-plichtig onderzoek is er bijvoorbeeld de BROK cursus, verzorgd door het UMC.

Naast bovengenoemd aanbod, kun je bij de HU Bibliotheek verschillende workshops volgen, zowel online als op locatie. Voorbeelden zijn de workshops over:

• Research datamanagement
  • Datamanagementplan
  • Literatuuronderzoek / systematic reviews
  • Publiceren van onderzoeksdata
  • Open Access publiceren

Voor meer informatie en een volledig overzicht van de beschikbare workshops voor onderzoekers kijk je op de pagina over workshops bij de HU Bibliotheek  of raadpleeg de agenda van de groep Onderzoeksupport op Een HU.