Terugblik op de ‘Future Library’ op het O&O festival 2024

De ‘Future Library’ van de HU Bibliotheek en HUB-Lab tijdens het O&O festival was een daverend succes! Met een lange rij voor de poort kwamen mensen langs voor een gepersonaliseerde foto van hun mediatype, testten ze hun kennis over AI en bezochten ze andere werelden via XR.

Picture your Media
Na het afleggen van de Mediatype quiz kregen bezoekers van dit onderdeel een mediatype (of 2 of meer) toebedeeld. Met dit mediatype schreven medewerkers van de stand een gepersonaliseerde prompt voor Adobe Firefly. Nadat de bezoeker voor ons green screen was gefotografeerd, begon het photoshoppen! We hebben onwijs leuke resultaten gezien met een achtergrond gemaakt met AI en de net gemaakte foto van de bezoeker erbovenop. Heb je de quiz gemist? Of wil je nog een keer een gepersonaliseerde foto laten maken? Op donderdag 30 mei staan we met een soortgelijke Mediawijsheidquiz in de HU in Amersfoort! Meer informatie over de praktische details volgt z.s.m. op deze bibliotheek website.

XR Experience
Voor de poort van de XR Experience stonden de HUB-Lab medewerkers klaar met een VR-headset. Wanneer de bezoeker met de headset op door het portaal liep, belandde deze in een wereld ver verwijderd van onze stand op het O&O festival. Zo had de bezoeker de keuze om een kijkje te nemen op het strand, bij de botanische tuinen, in een lab of in onze eigen HU Bibliotheek. Je kon zelfs als een astronaut boven de aarde zweven! Het was een bijzondere en levensechte ervaring van Extended Reality, waarbij sommige bezoekers zelfs hoogtevrees ervoeren! Er zijn veel ideeën gedeeld over hoe deze vorm van XR toe te passen is in het onderwijs. Wil jij ook ervaren wat XR is en wat je ermee kunt? Mail naar hublab@hu.nl voor een afspraak.

Spot the AI
In de middag zag je vele bezoekers rondlopen met een sticker op hun borst geplakt! Deze kregen ze, met hun eigen score, na afloop van de Spot the AI quiz! Van 10 verschillende slides met elk een AI gegenereerd portret en een bestaand portret moesten bezoekers aangeven welke van de 2 portretten gemaakt is door AI. Veel bezoekers die deze test deden, schrokken van hoe goed AI realistische mensen kan genereren. Daarnaast was een veel genoemde reactie dat ze de test erg uitdagend vonden, en hierdoor bewuster zijn geworden van de impact van AI.

We hebben veel leuke reacties ontvangen over onze ‘Future Library’ en hopen jullie volgend jaar weer te kunnen verrassen met een gave stand op het O&O festival van 2025!

20240411_101846
IMG-20240411-WA0000